Vilken helg!

Vi tog alltså tåget till huvudstaden i lördagsmorse Dottern och jag. Iväg på tuman hand liksom.
Maken fick inte följa med den här gången, han var bara med och betalade 😀 Egentligen slapp han lindrigt undan med årets födelsedagspresenter till oss. Vi bokade själva! Allt började med att Dottern för några månader sedan lyckades komma över två attraktiva biljetter till en konsert. Dessa tog snabbt slut men hon hann. Från början var jag inte alls inblandad. Men eftersom jag gillar bandet som skulle spela utvecklade sig biljettköpet till en resa för oss båda i syfte att fira våra kommande halvjämna födelsedagar. Tjugofem och femtiofem är väl värt att firas.
Dottern är van tågresenär och såg till att vi hade biljetterna i sin mobil. Jag bokade ett hotellrum och vi planlade också ett besök hos en god vän som flyttat till huvudstaden.

Att åka snabbtåg till huvudstaden är gjort på mindre än två timmar. Vi klev av och tog sikte på dagens första anhalt. Även i detta fall är Dottern en stabil guide. Hon hittade och jag hängde på. I Stockholm går man mest. Vi hade visserligen införskaffat kort för tunnelbanan också men jag ville gå till fotografiska muséet för att hinna se lite av stan också. Även om väskan var rätt tung. Jag hann med att ta nån enstaka bild också.

På Fotografiska tittade vi runt på en utställning av bilder tagna med röntgenkamera. Det var rätt häftigt. Karln hade fotograferat hela bilar, en buss full med folk, blommor och till och med ett flygplan.
FotografDottern tog givetvis en bild av ”fotograf med kamera” (och jag avbildade båda två) Sen drömde vi om dyra fotoböcker i butiken en stund innan vi hämtade väskor och jackor och gick tillbaka till Gamla stan. Där käkade vi lunch på Dotterns favoritställe där hon både jobbat sig igenom ett otal konserter med sin kamera och hängt med roligt folk. Geronimo´s FTG var en trivsam krog med god mat! Kul att se stället hon pratat om.
Efter maten gick vi vidare och besökte som enda butik i hela stan ett systembolag där vi köpte lite bubbel precis innan stängning. Vi var verkligen inte ute på nån shoppingresa.
Sen tog vi gröna linjen för att komma hem till vår GodaVän. Där blev det en stunds paus med lite gott att mumsa på och alla tre fixade till sig lite innan vi gick ut till den där gröna linjen igen.
Vi skulle till en ny krog för att äta middag. Låter som att vi käkade mest hela tiden men det gick en del tid emellan faktiskt.

På Akkurat var det fullsatt och ingen bordsbokning. Istället fick man hänga i baren och vi lyckades faktiskt få tag på ett par pallar medan vi sippade på lite vin och inväntade ett ledigt bord. Vi fick rätt så snabbt en mysig hörna där vi kunde prata ganska ostört. Och maten var jättegod!
När vi ätit och pratat en lång stund åkte Dottern tillbaka till dagens lunchställe för att hänga med ett gäng kompisar.

Vi ”tanter” åkte tunnelbanan hem till GodeVännen. För att mysa där resten av kvällen. Vin och prat och choklad kan det sammanfattas som. Tills vi blev trötta och gick och lade oss. Dottern kom hem bra mycket senare!
Efter en god natts sömn smakade det bra med frukost och medan Dottern sov bra mycket senare tog vi ”tanter” en promenad också. Men framåt lunchtid kramades vi hej då och Dotter och jag åkte till stan igen.  Där åt vi en god lunch i hotellets restaurang. Vi skulle bo på Hotell With Urban Deli och det var ett jättefint hotell mitt i stan. I väntan på att få checka in satt vi kvar i restaurangen. Men så småningom kunde vi hämta nyckeln och gå ner för trappan till rummet.

Alla dörrar var färgglada och fina. Rummen helt fönsterlösa eftersom de låg i källaren. Men det var bara positivt! För tack vara det var det alldeles tyst på rummet.

Inga störande stadsljud. Och rummet kändes nytt och fräscht, badrummet likaså. Snyggt inrett var det och en jätteskön säng!

Vi vilade en stund, tittade lite på teve, tog en dusch och fixade till oss inför konserten medan vi drack ett varsitt glas bubbel. Äntligen var det dags för denna efterlängtade konsert! Vi hann med lite trivsamt barhäng i hotellfoajén när vi fixat oss färdigt. Innan vi traskade mot Kulturhuset. Det var inte alls långt. Där fick vi vänta en stund på att bli insläppta. Sen hängde vi av oss ytterkläderna och skaffade ett glas vin till. Och inväntade med spänning konserten. Jag kan inte säga mycket mer om den just nu. Det var så fantastiskt att den kräver ett eget inlägg. Efter två timmars musik gick vi tillbaka till hotellet. Lite småhungriga och oerhört nöjda. Vi hann in på hotellets delibutik, där vi fick med oss lite nattamat till rummet. Sen satt vi i sängen och åt, pratade om konserten och bara hade det bra.

Sov jättegott i den sköna sängen. Vaknade till en måndagsmorgon och gjorde oss i ordning för hotellfrukost. En av de bättre jag ätit! Så mycket gott! Och trivsam stämning med lugn musik och dämpat ljus. Efter maten hann vi vila en stund innan det var dags att packa och gå. Avslutade huvudstadsvistelsen med en snabb runda på ett par butiker bara för att tiden fanns och sen en kaffe på ett café intill Centralstationen. Innan vi gick till tåget slank vi in på en doftrik liten butik men bara för att titta. Vi var verkligen inte på nån shoppingresa. Besökte alltsom allt endast en handfull butiker på hela helgen och utan att köpa nåt annat än en liten flaska bubbel.

Men en sån suverän helg, på alla sätt! Mysigt umgänge med Dottern var det bästa av allt.

2 reaktioner på ”Vilken helg!

Kommentera gärna!

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.